Rabu, 23 November 2011

Ayuh semua!!!


Assalamualaikum w.b.t.


Apa kabar iman? Harap sihat sejahtera. Bersyukur ke hadrat ilahi, ana diberi kesempatan sekali lagi untuk berkongsi sedikit mutiara kata, dan syukur kehadrat ilahi sekali lagi antum semua diberi peluang untuk membaca mutiara kata ini.

...............................................................................

Abdullah : Bro, sarapan pagi ade tak?
Abdullah 2 : Tak..
Abdullah : @#*(&^$#$%@%..
................................................................................

Abdullah : Bro, makan tengah hari ade?
Abdullah 2 : Tak..
Abdullah : @$@#%$#^#$*^&&..
..................................................................................

Abdullah : Bro, makan malam dah siap?
Abdullah 2 : Tak..
Abdullah : @#%!#$&%*@..
..................................................................................


Pernah tak antum semua terfikir bagaimana rasanya jika rutin hidup antum semua seperti dialog di atas? Semestinya laparkan?


Begitu juga HATI antum semua, HATI ana sendiri. Cuba antum semua ingat kembali, bila kali terakhir antum semua menghadiri majlis ilmu? Semalam? 2 hari lepas? Minggu lepas? Bulan lepas? Tahun lepas? Tak pernah pergi?


Sayang seribu kali sayang. Tahniah kepada antum yang dah pergi majlis ilmu semalam. Kepada yang belum pergi, bila lagi? Tepuk dada, tanya iman.


Hati antum semua, sama sahaja seperti ana, memerlukan makanan rohani. Datangnya makanan rohani tu dari majlis-majlis ilmu yang antum semua pergi. Pernah tak antum semua rasa hati ni kosong, gundah, keseorangan even antum semua dalam kekayaan, kegembiraan mahupun kesibukan? Ada? Itu tandanya hati antum semua lapar.


Tahukah antum semuaa, bila mana seorang insan itu tidak menghadiri majlis ilmu selama 40 hari, hatinya menjadi gelap. Hidayah ALLAH sukar untuk menembusi hati yang gelap.



Ana pinjam sedikit mutiara kata dari seorang sahabat blogger :
“Bukan begitu. Menuntut ilmu mesti berterusan. When you stop learning, you stop leading – maksudnya, jika kita berhenti menuntut ilmu kita akan berhenti memimpin. Sekurang-kurangnya memimpin diri sendiri,” 



Jadi, ayuh kita bersama-sama rancang kembali jadual harian kita, selitkan sedikit pengisian hati bila mana ada kelapangan. Sesibuk mana pun antum semua, pasti ada ruang yang telah ALLAH berikan untuk antum semua menghadiri majlis ilmu, insyaALLAH. 


Akhir kata, ana kongsikan satu hadith dari baginda nabi saw.


Daripada Abu Darda’, bawasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda ”Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan Sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada didalam air.Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barangsiapa yang menuntut ilmu itu. maka sesungguhnya dia telah mendapat bahgian yang paling banyak”
(hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)

[credit]

2 ulasan:

  1. alhamdulillah..enry terbaik ;-) full mark ana bg...mg2,ana pn dpt post entry terbaik cmni...bersama memartabatkan taman pena untuk menyampaikan agama Allah

    BalasPadam
  2. syukran..moga2 ALLAH terus mengilhamkan ana dengan perkongsian buat pengisian ummah..insyaALLAH

    BalasPadam