Isnin, 30 Mei 2011

Ingat lagi ke???

Ingat lagi tak masa kita kecil-kecil dahulu, ayah pergi kerja, mak duduk rumah mengemas dan siap-siapkan kita adik beradik nak pergi sekolah. Bila balik rumah je, makanan dah siap. Petang tu ayah balik bawak jajan. Lepas tu,mak dan yah bawa kita pergi taman permainan. Kita main sepuas mungkin. Best sangat.

Apa sahaja yang kita nak, semua kita dapat. Nak mainan dapat, nak jajan dapat, nak ice krim pun kita dapat.

TAPI.....

Bila kita da besar ni, kita lupa kat mak ayah kita. Kita tak ingat langsung pun kat diorang. Bila gaji da masuk je, mula la kita nak cari girlfen, boyfren, dan kawan-kawan kita yang lain. Sikit pun kita tak teringat kat mak bapak kita. Nak kasi duit gaji, haram.

Waktu senggang, kita habiskan masa dengan kawa-kawan. Waktu busy jangan cakap la, laie tak ada masa untuk mak bapak kita.

TAPI.....

Bila susah je, bila tak ada duit je, mula la nak talipon kampung.

Buat-buat tanya kabar kat mak dan ayah.

Buat-buat caring.

Tapi sebenarnya nak pinjam duit. Kita janji nak bayar balik bila gaji da masuk. Tapi, bila gaji masuk je, haram kita nak bayar balik. Ingat pun tak.

Apa kita ingat mak dan ayah kita teringin nak duit kita???

Sikit pun dorang tak heran. Dorang just nak kita luangkan masa dengan dorang. Balik kampung hujung minggu jenguk dorang. Tanya kabar.

"Mak sihat tak? Ayah mana mak? Ni ade sikit buah tangan saya bawak ni. Lama da tak makan masakan mak. rindu."

Dorang just nak dengar kita cakap macam tu je.

Betul la, pepatah melayu ada cakap,

Seorang ibu, seorang ayah boleh membesarkan sepuluh orang anak.

Tapi sepuluh orang anak tak boleh menjaga seorang ibu, seorang ayah.


Maksudnya :
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia”
Surah: Al-Israa’ – Ayat: 23

Ya, ALLAH dah suruh kita taat pada ibu bapa. Tapi kenapa masih ada lagi anak-anak yang hantar mak bapak dorang ke rumah orang-orang tua.

Hari sabtu lepas aku berpeluang pergi ke rumah orang-orang tua al-Ikhlas. Kesian kat sorang atuk ni. Waktu dia di hantar ke rumah orang tua tu, ank dia janji nak ambil dia balik lepas sepuluh hari. Sebab ada perkahwinan. Last-last, anak dia tak datang langsung nak ambil dia balik sampai la sekarang.

Patut ke?????

Fikir-fikirla ye....

Baca la kalu korang rajin

p/s i miss my home.

2 ulasan: