Sabtu, 14 Mei 2011

Pengaruh

Seorang lelaki/perempuan dibesarkan di di sekolah rendah biasa tetapi menghadiri kelas fardu ain. Kemudian memasuki sekolah agama. Kemudian memasuki Universiti.

Seorang lelaki/perempuan dibesarkan di di sekolah rendah biasa dan tidak menghadiri kelas agama. Kemudian memasuki sekolah menengah biasa. Kemudian memasuki Universiti

Jika kita lihat, adakah terdapat perbezaan di antara kedua-dua manusia tersebut?

Adakah perbezaannya berkaitan ilmu agama?

SALAH!!!

Kerana disekolah biasa tetap terdapat pembelajaran ilmu agama. Bahkan kita boleh bertanyakan kepada ustaz ataupun ustazah yang ada disekolah jika terdapat masalah berkaitan agama.

Perbezaan yang dimaksudkan sebenarnya adalah PERSEKITARAN.

Pelajar yang menghadiri kelas fardu ain, menghadiri sekolah agama bakal bergaul dengan rakan-rakan sebaya yang juga belajar agama. Walaupun seorang lelaki/perempuan itu tidaklah cenderung sangat untuk mempraktiskan ilmu agama, sedikit sebanyak dia akan terpengaruh dengan rakan sebayanya yang mempraktiskan ilmu tersebut.

Seperti kata pepatah, berkawan dengan penjual minyak wangi, akan terciumlah bau wangi. Berkawan dengan tukang besi, akan tercalitlah tahi besi. Betul atau tidak, anda fikirlah sendiri.

Bukan nak mengata lelaki/perempuan yang belajar di sekolah biasa dan tidak menghadiri kelas fardu ain itu tidak baik. Tetapi jumlahnya kurang berbanding lelaki/perempuan yang belajar di sekolah agama dan menghadiri kelas fardu ain.

Hal ini kerana, sedikit sebanyak hati kita akan tercalit akan kebenaran/perlakuan yang baik dipertunjukkan kepada kita oleh rakan-rakan kita. Sedikit sebanyak hati kita akan membenarkan kebaikan yang dipertunjukkan oleh rakan-rakan kita.

Bukan nak mendabik dada kerana bersekolah di sekolah agama, tetapi bukti itu kuat/kukuh. Mempunyai rakan-rakan yang baik, akan menyebabkan kita berfikir

"BESTNYA DIORANG NI JADI BAIK. BILA LA NAK BERUBAH KE ARAH TU"

"SEJUK PEROT MAK DORANG MENGANDUNGKAN DORANG,CAMNE LA PEROT MAK AKU EK?"

Atau pun terfikir

"DA BESAR NANTI, AKU NAK KAWIN DENGAN PEREMPUAN YANG BERTUDUNG N YANG BAIK-BAIK/LELAKI YANG TUTUP AURAT DAN BAIK-BAIK MACAM DORANG SUPAYA ANAK-ANAK AKU NANTI DAPAT HIDUP DALAM SUASANA YANG BAIK-BAIK, X MACAM AKU".

Patut ke kita berfikiran begitu? Ya, ianya patut. Fitrah manusia inginkan perkara yang baik-baik walaupun sering melakukan kesalahan. Tetapi, sepatutnya, kitalah yang berusaha ke arah itu. Bukannya mengharapkan hidayah ALLAH itu datang. Hidayah ALLAH itu perlu di cari, bukannya datang sendiri.

Berbalik kepada tajuk asal, persekiran yang baik mampu merubah seseorang yang jahat ke arah kebaikan dan persekitaran yang buruk akan merubah seseorang yang baik ke arah keburukan.

Akhir kata, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.

2 ulasan: