Isnin, 11 Julai 2011

Penyakit Hati


Assalamualaikum...


“Ketahuilah, sesungguhnya pada setiap jasad ada sekerat daging, apabila dia baik maka baik seluruh anggota jasad, apabila dia jelek maka jelek semua anggota jasad, ketahuilah dialah hati.” (HR. Bukhori)
Perubahan sifat yang ada dalam hati ini terjadi dengan sangat cepat. Semua itu terjadi semata karena kekuasaan yang dimiliki Allah SWT. Dia-lah yang membolak-balikkan hati manusia sesuai dengan kehendak-Nya. Perhatikan sabda Rasulullah saw berikut:
“Dinamakan hati (al-qolbu) karena cepatnya berubah.”(HR. Ahmad)
“Perumpamaan hati adalah seperti sebuah bulu di tanah lapang yang diubah oleh hembusan angin dalam keadaan terbalik.” (HR. Ibnu Abi Ashim)
“Sesungguhnya hati-hati anak Adam berada di antara dua jari-jari Alloh layaknya satu hati, Dia mengubah menurut kehendak-Nya.” (HR. Muslim)
“Ya Alloh, Dzat yang membolak-balikkan hati, condongkanlah hati kami untuk selalu taat kepada-Mu.” (HR. Muslim)
Kehadiran penyakit hati dalam diri kita sudah tidak boleh dipertikaikan lagi. 

Ria'
Sombong
Iri Hati dan Dengki
Ujub (kagum akan diri sendiri)
Bakhil dan Kikir
Tamak
Khianat

Sifat- sifat ini seperti sudah sebati dengan diri kita.

Antara cara merawat penyakit hati


Kurangkan makan
Kurangkan minum
Kurangkan tidur
Kurangkan bercakap

4K di atas merupakan pantang larang yang perlu dipatuhi dalam proses merawat hati. Seandainya pantang larang ini dilanggar, rawatan gagal berhasil. Sebaliknya, jika pantang larang ini diikuti, insyaALLAH penyakit hati berjaya diubati walaupun tanpa rawatan.




Sesungguhnya pantang larang tersebut bukanlah yang merawat penyakit hati, tetapi ALLAH yang merawatnya dan ALLAH lah yang mengubatinya. Pantang larang tersebut hanyalah sebahagian usaha kita .

Sekian, sedikit perkongsian buat renungan bersama. InsyaALLAH.

p/s sumber kelas tasawur masjid panchor jaya

2 ulasan: